Een fotoboek programma voor linux op de Nederlandse markt


Blader naar beneden, als je alleen in de webstekken bent geinteresseerd waar de linux versie van het fotoboek programma kan worden gedownload.

Het begon allemaal met dit blog over een fotoboek programma, dat ook op linux werkte. Dat was alweer enige maanden geleden en in die tijd had ik ook juist een fotoboek gemaakt. Het programma dat ik gebruikte werkte goed, maar had 1 heel groot nadeel; het was alleen bestemd voor dat andere operating systeem (MS). Vrij vervelend als al je foto’s in een linux omgeving op een reiserfs filesysteem hebt opgeslagen.

Dus een blog over een fotoboek programma voor linux, klonk erg interessant! Zo is het een paar maanden gebleven. Na bestudering van het programma dat ik gebruikte (gedownload van kruidvat) en de schermafdruk in het blog, waren er toch wel heel erg veel overeenkomsten te zien alhoewel de vormgeving toch ook wel weer heel verschillend was. Een emailtje naar de blog schrijver, en ik wist genoeg: Kruidvat biedt hetzelfde programma aan als de Duitse drogist DM die in de blog wordt genoemd. Dat was afgelopen Januari. Daar het programma zonder voorwaarden is te downloaden, heb ik dat maar eens gedaan, en ja hoor het programma installeerde en werkte goed onder linux.

Kruidvat fotoboek programma informatie

DM fotoboek programma informatie

Het is trouwens opvallend hoeveel beter het font er in linux uitziet (onderste plaatje) dan in MS windows (bovenste plaatje).

Snel doorspoelen van Januari naar begin April 2009. Het kriebelde weer, ik had weer zin om de foto’s van het afgelopen jaar digitaal in een boek te plakken. Zo gezegd, zo gedaan. Dus onder linux foto’s selecteren, met command line tools de foto’s bewerken (voornamelijk verkleinen) en in de juiste volgorde zetten voor een vloeiende verhaallijn. En dan komt het moelijkste moment, overschakelen van openSUSE linux naar MS. Ik probeer dat moment toch zoveel uit te stellen, dus hoe zou het zijn om het fotoboek programma nu eens echt te gebruiken?

Het fotoboek programma, dat ik van de Duitse drogist had gedownload, was in de tussentijd bijgewerkt! Nadat deze nieuwe versie was ge-installeerd en verfijnd, kon ik aan de slag. Het finetunen bestond ondermeer uit het verplaatsen van het meegeleverde .desktop bestand van $HOME/Desktop naar de folder /usr/share/applications. En het aanpassen van het veld category in hetzelfde bestand met de waarde “Categories=Graphics;Photography;”. Dit heeft tot resultaat dat het het fotoboek programma nu netjes wordt gepresenteerd bij alle andere fotografie gerelateerde programma’s in het programma menu.

Cewe fotoboek bladzijden

Nadat ik enkele bladzijden had ontworpen, begon ik me af te vragen; “wat te doen als het boek klaar is, wie gaat de order verwerken????”. Volgens de FAQ op de DM website worden er geen opdrachten uit het buitenland geaccepteerd. Het was daarom geen optie om op deze ingeslagen weg door te gaan. Dan maar op zoek naar een leverancier in Nederland. Het web leverde geen bevredigende resultaten op, maar wel een bijzondere ontdekking: in Duitsland biedt bijna elke winkelketen naast de MS versie ook een linux, en een MAC versie aan! Zie het voor Nederland beschamende plaatje hieronder:

Cewe fotoboek software in Duitsland en Nederland

De url’s in het screenshot zijn van de Duitse Cewe download website en van de Nederlandse Cewe website. Afhankelijk van het gebruikte Operating Systeem op de computer van de gebruiker en de beschikbaarheid van een MS -, Linux of MAC software versie, worden er de overeenkomstige logo’s getoond. Dat levert voor de Duitse Cewe download website een voor de linux gebruiker ongebruikelijk leuk plaatje op. Cewe besteedt zelfs op de hoofdpagina aandacht aan de linux versie. Hopelijk komt het ooit nog eens zover in Nederland!

Cewe fotoboek nu ook voor linux

Dit bood perspectieven….., maar welke? De meest voor de handliggende optie, was de contact pagina op de Cewe.nl website. Maar de bevestigings e-mail op mijn vraag was niet erg hoopgevend; het kwam terug in het Duits. Dat leek dus niet goed te gaan…. Na een paar dagen inderdaad nog steeds geen bericht van Cewe. De volgende mogelijkheid was de telefoon. Dat was op Dinsdag 7 april, de klantenservice was op die dag waarschijnlijk in een niet al te beste bui, want op mijn vraag of er van het fotoboek programma ook een linux versie voor de Nederlandse markt beschikbaar is, was het antwoord kort en duidelijk: nee! Mijn argument, dat in Duitsland elke winkelketen een linux versie levert werd beantwoord met: “ik spreek toch geen Duits”…. Mijn opmerking over een verkeerde werking van de contact pagina, werd ook al niet serieus genomen: “U zal de Duitse website wel hebben gebruikt”…. Al met al een desatreus gesprek, zonder uitzicht op een goed resultaat…. Tsja, wat nu?

Het liet me niet los, en ik begon te twijfelen over de contact pagina. ’s Avonds er nog maar eens een berichtje mee gemaakt. Dit keer in het Engels met de verwijzing naar de contact pagina in Nederland. De volgende morgen kreeg ik al antwoord; het bericht was aangekomen op het Cewe (hoofd)kantoor in Duitsland. Na enige tijd drong het tot me door, dat dit mogelijk een nieuwe opening bood. Aldus een nieuwe email opgesteld met mijn vraag over een linux versie van het fotoboek programma voor de Nederlandse markt, gebruikmakend van het emailadres van de klantenservice uit Duitsland. En nog geen uur later kreeg ik, via notabene een Nederlands Cewe emailadres, het volgende onwaarschijnlijke antwoord:
Helaas ondersteunen wij nog geen linux. Dit zal binnenkort beschikbaar zijn
Het emailtje richting het hoofdkantoor, had zichtbaar effect!

Maar wat is binnenkort???? Vragen (per e-mail) daarover bleven onbeantwoord, helaas. Gisteren (14.04) kon de klantenservice hier nog geen uitspraak over doen. Het was trouwens wel opvallend, dat linux ondertussen geen boe-woord meer was. Ik werd vriendelijk verzocht om de volgende dag terug te bellen. En zo geschiedde, na doorverbonden te zijn met Wim, die er meer over wist, kreeg ik tot mijn hele grote verbazing te horen, dat er in Nederland 2 winkelketens zijn, die de NL versie van het fotoboek programma aanbieden. Mijn dag (15.04), wat op zich al een bijzondere dag is, kon niet meer stuk toen ik dat hoorde. Geniet van:

Nederlandse download

De Nederlandse versie van het Cewe fotoboek programma is te downloaden bij:

Dus als je linux een warm hart toedraagt, laat je fotoboek afdrukken bij 1 van de bovenstaande bedrijven, ze verdienen het! Oh ja, Cewe.nl zal deze informatie niet op korte termijn publiceren, dus vertel het aan iedereen die het horen wil.

Wat een week geleden nog op een figuurlijk drama leek uit te lopen, is op een prachtige dag met het beste einde afgelopen, het beste einde dat ik me maar kon wensen🙂

Waar een klein berichtje over fotoboek software voor linux in Duitsland via een blog al niet toe kan leiden.

ps: ik ben er nog niet aan toegekomen om de Nederlandse versie te downloaden, laat staan te installeren, testen of te gebruiken. Dat zal in de komende dagen gebeuren.
)

~ door radoeka op 15/04/2009.

30 Reacties to “Een fotoboek programma voor linux op de Nederlandse markt”

  1. Bedankt voor de post! Ik vroeg me al af wanneer we onder Linux nou ook eens een kruidvat-achtig foto album konden maken (en laten drukken). Ik heb sites bezocht die de installatie software voor linux aanbieden, maar ik heb in Ubuntu nog geen succes met de installatie.

    Het zou kunnen zijn dat het pakket glibc niet voldoende aanwezig is (alleen libc6 is aanwezig, dat zou voldoende moeten zijn…) maar daar wordt eigenlijk geen melding van gemaakt. Het installatie script gaat onderuit bij de EULA, heb jij er al succes mee gehad?

    • Linux software ook te krijgen bij Fotoalbum.nl acht formaten en meer dan 75 fotocadeaus naast een top service (telefonisch bereikbaar ) kunnen de Linux fotoalbums na het bestellen online bekeken en gedeeld worden.

      • Het leuke van de versie bij fotoalbum.nl is, dat het de verbeteringen bevat die in dit blog zijn voorgesteld. Het is nu dus mogelijk om het fotoboek programma met “./install.pl” te installeren. En is de help tekst in het Nederlands (door mij aangeleverd😉 ) Er wordt dus goed geluisterd door de makers van fotoboek programma naar de gebruikers van het programma!

        • Inderdaad wij bij Fotoalbum.nl nemen deze en alle feedback zeer serieus, en horen dan ook graag jullie op- en aanmerkingen over de software en fotoalbums.

  2. installeren met perl install.pl
    ubuntu 8.10 start niet standaard perl voor de intepretatie.

    Dank voor je inzet, groet, Christiaan.

  3. Ook Kruidvat biedt de software, hij staat helaas alleen nog niet online, maar je kunt hem via deze link downloaden:
    http://dls.photoprintit.de/download/Data/5/Beta/setup_Kruidvat_fotoservice_4.5.4.tgz

  4. Super, met het commando

    perl install.pl

    werkt het allemaal prima!!

  5. Complimenten voor deze software. Eindelijk verlost van Virtualisatie met virtualbox om een windows pakket te moeten gebruiken …

    De link naar de software van kruidvat doet het niet meer… :((
    Als iemand mij alsnog deze software zou willen mailen heel graag:
    r[puntje]schuurmans[aapje]gmail[puntje]com

    • Remke,
      de kruidvat link moet nog geactiveerd worden, deze heeft het tot nu toe nog niet gedaan. Waarom wil je specifiek de software van kruidvat hebben?

  6. Jullie kunnen deze link gebruiken: http://dls.photoprintit.de/download/Data/5/setup_Kruidvat_fotoservice.tgz
    Dit is de definitieve versie.

    Succes ermee!

    Sander de Graaf
    CeWe Color

    • Hallo Sander,

      Heb de sw geinstalleerd maar wanneer ik deze wil runnen in /home/marco/Fotoservice/Kruidvat fotoservice wil het programma nier starten Ik gebruik Ubuntu 9

  7. hallo Sander,

    Een heel goede actie van CeWe Color.
    Ik zal het wat breder gaan trekken. Zelf ben ik een Linux systeembeheerder en heb 220+ collega’s die dus linux gebruiken.
    Daarnaast ook een mailinglijst van het OS Fedora …
    Dank je wel …

    mvrgr
    Remke

  8. Hallo,

    Op sjootz staat ook software die gebruikt kan worden op Linux. Op http://www.sjootz.nl kun je een fotowinkel openen. Daar plaats je de foto’s in. Het is ook mogelijk om je foto’s te verkopen.
    Probeer het ook maar eens uit.

    Groetjes,
    Petra de Jong

  9. Dat is vreemd. Nadat ik (LINUX) alle foto’s heb ge-upload en aangeef dat ik via ideal wil betalen gaat het mis.
    Als ik mijn bank kies en dan op het IDEAL plaatje klik dan gebeurd er helaas niets… (FEDORA 10).

    Hopelijk leest iemand van fotoalbum dit en kan mij verder helpen …
    r[puntje]schuurmans[aapje]gmail[puntje]com

  10. … aanvulling: is een bekend probleem en heeft te maken met een versie-verschil van de QT-libraries. Voorlopig is bestellen dus niet mogelijk via IDEAL :((
    Wellicht dat het symlinken van oude naar nieuwe library’s gaat helpen … TO BE CONTINUED

  11. Mogelijke oplossing:
    http://www.cewe-fotobuch.de/forum/viewtopic.php?f=23&t=3585

    Hello Sargan,

    I had exactly the same problem. I found out it was caused by an attempt to solve problem with the “Cannot mix incompatible Qt libraries” error. Didn’t you remove the Qt libraries coming with the application? In case you removed them, then there is a problem with font loading (the application crashes unless you remove all the basic fonts in directories 75dpi, 100dpi, Type1 and corefonts which is not the best way to solve the [wrong] problem).

    You have to leave the provided Qt libraries in the CEWE Fotobuch intact. The problem with mixing incompatible libraries can be solved by (re)moving the file ~/.config/Trolltech.conf.

    With regards
    Miroslav

  12. CeWe heeft het probleem onderkend en werkt op dit moment aan een oplossing voor het betalen met Ideal. Zoals vermeld is de QT-library de veroorzaker van het probleem. Wij proberen zo spoedig mogelijk met een oplossing te komen.

    Sander de Graaf
    CeWe Color

  13. ? en hoever is CeWE met de QT-library.
    We zijn inmiddels 2 maanden verder ?

    Mvrgr
    Remke

  14. CeWe Color heeft een nieuwe versie beschikbaar gesteld, versie 4.5.7, waarin het betaalprobleem onder MAC en Linux is opgelost.

    Succes met het bestellen!

    Sander de Graaf
    CeWe Color

  15. heb ik geprobeerd, maar bij mij werkt de updater niet.

    • @Mark: kan je jouw oude versie niet verwijderen en de nieuwe daarna installeren? Kost iets meer tijd, maar zal wel werken.

      • Hoe kan ik het programma het best verwijderen, ik heb dit al geprobeerd door de map te verplaatsen en opnieuw te installeren (install.pl draaien), maar dit lukt op de één of andere manier niet

  16. Volgens mij moet het als volgt kunnen:
    – Download de laatste versie, en plaats deze bijvoorbeeld in /var/tmp/kv-4.5.7
    – Pak de tarbal uit in /var/tmp/kv-4.5.7
    – cd /var/tmp/kv-4.5.7
    – ./install.pl
    – Installeer deze in een nieuwe directory, bijvoorbeeld in /opt/fotoboek/kv-4.5.7, of $HOME/fotoboek/kv-4.5.7

    Op deze manier kan je zelfs meerdere versies tegelijkertijd op je systeem hebben staan.
    Als kv-4.5.7

  17. Als ik opnieuw installeer krijg ik nog steeds in het beginscherm versie 4.5.4 te zien en bij updaten geeft ie ook aan dat er een nieuwe versie is. Het installeren van een nieuwe versie werkt dus helaas ook niet.

    • Dat probleem is ondertussen bekend (ik heb het aan Cewe Color verteld), en er wordt aangewerkt om het op te lossen. De truuk die je kan toepassen om toch de nieuwere te downloaden, is om het versie nummer in het install.pl programma aan te passen van 4.5.4 naar 4.5.7. Het versie nummer staat achter de variable HPS_VER. Simpel maar efficient, en nu hoef je niet te wachten tot de server is aangepast. Succes🙂

  18. Flauw zeg, uit het targz bestand had ik alleen de installer (install.pl) eruit gehaald en dan krijg je tijdens installatie een error:
    Die Datei EULA.txt kann nicht gefunden werden.

    … Het is toch wel algemeen bekend dat zo goed als iedereen die eula.txt niet leest en installeert. Novell heeft dit overigens bijv. uit OpenSuse 11.x gehaald … (LINUX =/- OPEN !)

    Installatie zelf ging prima (ook onder een niet-root account. Gewoon in de home-directory van de gebruiker zelf .. keurig hoor …
    Mvrgr
    Remke

  19. Er staat en filmpje voor installatie en gebruik op
    http://www.eelcojellesma.nl/wordpress/wp-content/uploads/2009/09/Fotoalbum.htm
    Je kunt er in eigen tempo doorheen bladeren
    groet van Freerk

  20. Ik had het Kruidvat fotoprogramma op mijn laptop. Toen ik een nieuw boek wilde maken, was deze versie niet meer actief. Verwijderd en opnieuw gedownload, maar nu kan ik het niet meer openen zodara het venstertje op laden staat, bevriest alles en moet ik met contr.alt del afsluiten?? Wat doe ik fout? m vr gr Marion

Geef een reactie

 
